Afbeeldingen
(Klik voor origineel)
Zondagmiddag 22 december Opera op de Harmonie!
22 december 2024 13:45 17:00
Die Fledermaus van Johann Strauss jr.
Die Fledermaus is licht en serieus vermaak, uitstekend geschikt in de aanloop naar Kerst.
Toelichting door Paul Herruer
“Glücklich ist, wer vergisst, was doch nicht zu ändern ist”
Deze wijze woorden klinken in een duet uit Die Fledermaus van Johann Strauss jr. Zijn grote Franse voorganger Jacques Offenbach en zijn Hongaarse navolger Franz Léhar zijn samen met hem de enige operettecomponisten die nog worden opgevoerd. Het waren trouwens Offenbach en zijn eerste vrouw die Strauss tot het componeren van operettes aanzetten – tot dan toe had hij al genoeg verdiend met zijn walsen. Een succes werd de Fledermaus bij zijn Weense première overigens niet: de dominerende plaatselijke criticus (en Brahms-bewonderaar) Eduard Hanslick vond dat er ‘helemaal niets mousserends en prikkelends in zit’ Brahms dacht daar overigens heel anders over, hij heeft Die Fledermaus meermalen met groot genoegen gehoord.
Het verhaal, naar een Frans toneelstuk, is typisch operette: de zwakheden van de hogere standen worden flink op de hak genomen. Het is gebaseerd op een (bijna) wederzijds huwelijksbedrog; er wordt gehint op overspel en de moraal is nogal los. Ene Dr. Falke, wil zich wreken op zijn vriend Gabriel von Eisenstein die hem in een vleermuiskostuum voor heel Wenen voor gek heeft gezet en de handeling komt op gang tijdens een feest van de verveelde Russische Prins Orlofsky. Op dat feest loopt ook Eisensteins dienstmeisje Adèle rond, zij wil zangeres worden en dat is aan haar aria’s te horen.
Met Die Fledermaus en iets minder met Der Zigeunerbaron heeft Strauss voor de hoogtepunten van de Weense operette gezorgd, en er bestaan heel wat opnamen van, met beroemde zangers en beroemde dirigenten van het grote operapodium. Dat is Carlos Keiber zonder meer ook, op de dvd die we gaan bekijken (opgenomen in München). Daarop zijn Brigitte Fassbaender en Erberhard Wächter de beroemdste zangers. De tenor zingt Eisenstein, de mezzosopraan Prins Orlofsky (het is een zogenaamde Hosenrolle). Het mag lichte muziek zijn, en een licht verhaal, maar beide worden serieus genomen. Liever niet zo serieus als Nikolaus Harnoncourt die het stuk in 1987 in het Holland Festival dirigeerde en verklaarde dat het net zoveel diepgang heeft als Lulu van Alban Berg. Zo diep is Die Fledermaus gelukkig niet.
Zaal open: 13.00
Operette 13.45 – 17.00 uur, met twee pauzes.
Aanmelden via het mailadres: opera@societeitdeharmonie.nl